Vem ska jag egentligen connecta med på LinkedIn?
Många som är på LinkedIn har inte tagit ett aktivt val för att bygga sitt nätverk på rätt sätt. Vi har gamla kollegor (som kanske är inne en gång var tredje månad), studiekompisar (som är inne när de söker jobb, och kanske några rekryterare…
Du behöver fundera på vem som är en relevant och intressant kontakt för dig. Connecta med befintliga kunder, potentiella kunder och personer som intresserar dig mer på individ-nivå.
”Jag connectar bara med dom jag redan känner”
Det här en vanlig kommentar. Och ja, vi kan förstå den, men samtidigt… Det här är inte Facebook, det är inte Instagram. Det är inte ”just another social media”. Se hellre LinkedIn som ett affärsnätverk, eller en nätverksträff – som är öppen dygnet runt. Året runt.
Och hur är man då på en nätverksträff? Pratar du bara med de du redan känner och gömmer dig i ett hörn? Nope. Du minglar runt (ja, lite läskigt till en början…), delar visitkort (om du nu använder det), är nyfiken, hjälpande, peppande, stöttande, bjuder på din kunskap, bjuder på ditt nätverk, hittar samarbeten, bokar möten osv. Och precis på samma sätt ska vi agera på LinkedIn. Det råkar bara vara online istället.
Så, fundera lite – sedan kör!