Det du ser på din skärm är enbart din sanning och ingen annans, det här är ledarens fälla på LinkedIn.
Visst är LinkedIn en fantastisk plattform för företag. Tänk vilka möjligheter som skapas här som inte finns på andra ställen. Här har ni personal som helt plötsligt lyfter ert varumärke i sina nätverk och bygger något fint runt er och sig själva.
LinkedIn är unikt på så många sätt. I det här nyhetsbrevet så skall vi titta närmare på ”vem som ser vad” dvs hur går det för er på LinkedIn? Finns det en inbyggd fälla som skapar en felaktig bild?
- Först och främst är det anställda på samma företag som ser inläggen, speciellt de som nätverkaren har kontakt med.
- Sedan så är det nätverkarens egna nätverk som ser inläggen, här är det bra om nätverket är en blandning av det som är viktigt för företaget men även för nätverkaren personligen. Nätverk är ofta lokalt uppbyggda genom åren så den geografiska spridningen påverkas mycket.
- De personer som nätverkaren interagerar mycket med exponeras mest av inläggen. Ofta en mindre grupp på 50-100 personer. Det här är en ”fan-base” som verkligen gillar personen.
Ser ni fällan som ni som företag går i?
Om ni som företagsledare inte har hög kunskap om LinkedIn och dess algoritmer så är risken stor att er självbild på LinkedIn är högst felaktig.
Det största felet är att du utgår från dig själv och vad du ser. Är du en ledare på ett bolag och till och med VD så är det självklart att LinkedIns algoritmer styr ditt flöde mot det egna bolaget. Du upplever helt enkelt att ni är större på LinkedIn än vad ni är. En sur sanning men så är fallet. Det viktiga är att ni förstår rimligheten i det ni ser på er egna skärm.
Troligen så är du en härlig ledare som ger en like på det som kommer från företaget, du kanske till och med delar inlägg eller postar själv? Genom att gilla inlägg från andra på bolaget så visar du att du vill se mer av samma typ av innehåll……och det kommer du få….. bli nu inte lurad av vad du ser.
Vi är jäviga till 100% men du bör läsa vidare
Den felaktiga självbilden och brist på bra data gör att ni är nöjda….
– ”Vi har två riktigt duktiga personer på företaget som tar stor plats på LinkedIn, vi är ganska nöjda med det. Det går bra för oss på plattformen”
Nej! Så länge ni inte har två av de absolut bästa på LinkedIn i Sverige alla kategorier så återspeglar inte effekten ni får storleken på ert företag genom två personer. Det är den falska bilden som skapas om du läser ditt flöde eller andra på ert företag som ”facit”
Synlighet är en bra måttstock men glöm inte av bokade möten och affärer
Det finns ett jobb som bolag bör göra och det är att mäta. Allt annat som handlar om marknadsföring och leads-generering mäts. LinkedIn är ofta ett undantag så här killgissar vi friskt.
Vi säger att två personer på bolaget är drivande på LinkedIn. Om vi kikar på lite fiktiva siffror så kan vi närma oss sanningen. Vi utgår från visningar (exponering) och tittar på unika visningar dvs hur många unika personer som nås (nettoräckvidd) och hur många gånger varje person ser ett inlägg (Frekvens, även kallat bruttoräckvidd)
Vi räknar på att varje person har 45 000 visningar var varje månad, nedan är en summering av 2 personer som är aktiva.
Exponering: 90 000 visningar (definition: 1 visning är att inlägget upptagit 50% av skärm i 0,3s)
Unika visningar (nettoräckvidd): 23 000 (unika personer)
Frekvens: 3,9 ggr (dvs varje unik person har sett inlägg i snitt 3,9 ggr från nätverkaren)
Det ovan är inte dåliga siffror för någon nätverkare. Det hoppas vi att du som läser förstår. Men är det siffror som är bra i förhållande till storleken på ert bolag? Är ni marknadsledande eller nära toppen i er bransch så är siffrorna svaga. Er upplevelse är dock något annat, ni på företaget exponeras mest av alla, det är så LinkedIn fungerar. Ni blir helt enkelt lurade att ni är större än vad ni är om ni inte lär er att läsa data.
Ett rikstäckande företag i Sverige blir inte ett rikstäckande bolag om ni inte har nätverkare aktiva på många orter. Ni kommer bara bli lurade att ni är större än vad ni tror. LinkedIn skiljer sig inte mycket från fysiska nätverk.
Skall stora bolag göra små satsningar?, då lägger ni er på samma nivå som det lokala mindre bolaget i samma bransch. För ni blir ganska lokala utanför ert egna bolag.
Lite hårt men så är fallet, skall ni satsa på riktigt så dela upp Sverige geografiskt, att tro att en eller några hos er kan bära ert stora varumärke på sina axlar här på LinkedIn är en tufft. Idag så arbetar vi med stora bolag som ofta börjar med regioner, norra Sverige, Stockholm, Göteborg, Malmö och mellansverige. Där och då så ser vi att effekten kommer på ett helt annat sätt.
Varför inte göra satsningen på riktigt? Skaffa kunskap och lär er att läsa data, lita inte på det som du ser på din skärm för det är enbart din sanning och ingen annans, speciellt om du är ledare på ett företag.
”LinkedCoach är idag nordens ledande företag när det kommer till coachning och utbildning på LinkedIn. Med ett team på 9 coacher så arbetar vi idag med världsledande bolag på global nivå eller det mindre lokala företaget som ser möjligheterna med LinkedIn.
Den gemensamma nämnaren för Linkedcoachs kunder är insikten om att LinkedIn är viktigt i deras kommunikation med marknaden. Oavsett om det gäller att driva försäljning eller bygga varumärke”